Grad nagród w XI Ogólnopolskim Konkursie Literackim „Barwy morza”

„W kroplach dni powszednich, tak samo jak i w morzu, całe niebo można zobaczyć”.

Maria Dąbrowska

W dniu 6 marca 2016 roku poznaliśmy wyniki XI Ogólnopolskiego Konkursu Literackiego „Barwy morza”, organizowanego przez Zespół Szkół Okrętowych i Ogólnokształcących Conradinum w Gdańsku. Aż czworo wychowanków znalazło się na podium!
Wśród uczniów szkół podstawowych w kategorii poezja 1. miejsce w kraju zdobyła Izabela Siręga z klasy 4a. Jest ona autorką wiersza „Królowa mórz i oceanów”, poświęconego pamięci Krystyny Chojnowskiej – Liskiewicz, która jako pierwsza kobieta samotnie opłynęła Ziemię. Stworzyła pean zachwycający nie tylko kunsztowną formą i dyscypliną wersyfikacyjną (młoda poetka opiewała życie żeglarki, konsekwentnie stosując dystychy, rymowane w klauzuli wiersza), ale także głębią poruszanej problematyki.

W gronie startujących gimnazjalistów (kategoria poezja) nie miała sobie równych Emilia Chmiel z klasy IIIb, autorka wiersza „Samotny żagiel płynie”, nasyconego środkami artystycznego wyrazu, utrzymanego w konwencji baśniowej wizji. Zasłużenie zajęła 1. miejsce w kraju. Uznanie w oczach jurorów zyskał wiersz biały Jana Jurasza z klasy Ia zatytułowany „Modlitwa” , podejmujący w apostroficznej formie do Boga kwestie wiary, nadziei i miłości. Uczeń zajął 2. miejsce w Polsce. Doskonale zaprezentował się także Karol Jurasz, który spróbował swych sił jako początkujący prozaik i od razu zajął 3. lokatę! Jego opowiadanie „Veni, vidi, vici” podejmowało temat morskiej bitwy pod Trafalgarem z 1805 roku, podczas której zginął admirał floty angielskiej Horatio Nelson. Ciekawie potraktowany temat, operowanie mową pozornie zależną, antropomorfizacja jako zabieg pisarski (narratorem okręt admiralski) to główne atuty prozy ucznia. Nic zatem dziwnego, że doceniono kunszt wypowiedzi Karola.
Konkurs Literacki „Barwy morza”, organizowany w Gdańsku już po raz 11., zgromadził rekordową liczbę uczestników z całej Polski. Dlatego sukces tak licznie reprezentowanych na podium uczniów ZSP w Posadzie Górnej cieszy szczególnie. Jest to efekt talentów, zdolności i wrażliwości młodych ludzi, ich erudycji, pisarskiego polotu a także pracy nauczyciela – polonisty, który wspierał merytorycznie podopiecznych, podsuwając pomysły na tekst i kierunki interpretacji. Konkurs miał na celu popularyzację wiedzy o morzu, promocję uzdolnionych twórców oraz rozwijanie wrażliwości i wyobraźni młodych autorów. Uczniowie pracowali pod kierunkiem Pana Waldemara Kilara. Brawa!