• Nasza szkoła

    Już od ponad stu lat istnienia szkoły pedagogom i uczniom towarzyszy myśl Owidiusza: „Gutta cavat lapidem non vi, sed saepe cadendo” („Kropla drąży skałę nie siłą, lecz ciągłym padaniem”). Jedynie ciężka praca jest receptą na sukces.

  • Wyjątkowe wycieczki

    Zwiedzamy nie tylko najbliższy nam Beskid Niski, ale również bywamy w Bieszczadach, Pieninach i Tatrach. Podziwiamy architekturę Krakowa, Wrocławia, Warszawy… Kształtujemy swe gusta estetyczne, słuchając koncertów w filharmonii, oglądając spektakle w teatrze i projekcje filmowe w kinie.

  • Chór Kantata

    Od 2005 roku działa chór Kantata, który swoimi występami uświetnia uroczystości szkolne i środowiskowe, wzbudzając podziw i aplauz widowni. Przynosi niewątpliwie chlubę naszej szkole.

  • Odkrywamy talenty

    W każdym uczniu, już od najmłodszych lat, odkrywamy i pielęgnujemy uzdolnienia artystyczne, matematyczne, sportowe i inne. Świadectwem naszej pracy są liczne sukcesy w konkursach, olimpiadach, festiwalach i zawodach sportowych.

  • Sukcesy sportowe

    Jesteśmy w czołówce najbardziej usportowionych szkół województwa podkarpackiego. Osiągamy znaczące sukcesy w różnych dyscyplinach: piłce ręcznej, koszykówce, biegach przełajowych…

  • Wysoki poziom nauczania

    Rzetelna i systematyczna praca pedagogów gwarantuje harmonijny i wszechstronny rozwój uczniów oraz otwiera im drzwi do najlepszych szkół ponadpodstawowych w regionie.

Egzamin gimnazjalny w części humanistyczznej już za nami.

Patriotyzm był motywem przewodnim testu z wiedzy humanistycznej, który we wtorek rozwiązywali gimnazjaliści podczas egzaminu gimnazjalnego. Pojawił się on zarówno w zadaniach, jak i w rozprawce, którą musieli uczniowie napisać.

 

W teście gimnazjaliści mieli do rozwiązania 29 zadań. 20 z nich było zadaniami zamkniętymi - należało wskazać prawidłową odpowiedź spośród kilku podanych. Zadania odnosiły się m.in. do cytowanych tekstów. Były to: fragment "Pana Tadeusza" Adama Mickiewicza opisujący dwór w Soplicowie, fragment "Monte Cassino" Melchiora Wańkowicza o cmentarzu żołnierzy polskich i fragment "Pieśni Legionów Polskich we Włoszech".

Jedno z zadań w grupie brzmiało: "Autorem słów »Pieśni Legionów Polskich we Włoszech« był: A. Jan Henryk Dąbrowski; B. Fryderyk Chopin; C. Wacław Panek; D.

Józef Wybicki". Inne zaś brzmiały: "»Co nam obca moc wydarła, szablą odbijemy« to:

A. hipoteza; B. opinia; C. deklaracja; D. opis", "Melodia »Pieśni Legionów...« utrzymana jest w rytmie: A. polki; B. tanga; C. krakowiaka; D. mazura".

Gimnazjaliści mieli też wskazać szereg składający się wyłącznie z wyrazów bliskoznacznych. Wybierali między: A. gniazdo, kolebka, macierz; B. przodek, ojcowizna, ojczyzna; C. państwo, kraj, władca; D. flaga, godło, hymn.

Musieli też odpowiedzieć czy częściowym spełnieniem nadziei, które Polacy wiązali z Napoleonem, było utworzenie przez niego: A. Wielkiego Księstwa Poznańskiego; B. Rzeczypospolitej Krakowskiej; C. Księstwa Warszawskiego; D. Królestwa Polskiego.

Jedno z zadań otwartych związane było z fragmentami obrazów Jana Matejki. Uczniowie mieli wskazać ten, na którym ukazany jest Tadeusz Rejtan.

W zestawie były również zadania otwarte. Uczniowie musieli sam napisać odpowiedzi na zadane pytania, odnoszące się do cytowanych wypowiedzi Anny Dymnej, Zbigniewa Bońka i Stanisława Sojki mówiących, jak rozumieją patriotyzm, czym on dla nich jest.

Gimnazjaliści musieli także, odwołując się do wiedzy na temat wydarzeń z dziejów walki Polaków o wolność, wykazać, że Tadeusz Kościuszko, Jan Henryk Dąbrowski i Józef Piłsudski zasłużyli na miano patriotów. W innym zadaniu mieli zaś uzasadnić, że Karol Wojtyła po wyborze na papieża pozostał patriotą.

Piszący test musieli też zredagować podanie do dyrektora szkoły z prośbą o pomoc finansową, niezbędną, by otworzyć szkolne muzeum regionalne oraz napisać rozprawkę na temat "Patriotą można być zarówno w czasie wojny, jak i w czasach pokoju".

Gimnazjaliści, z którymi rozmawialiśmy po teście z wiedzy humanistycznej różnie oceniali jego trudność. Padały określenia od: "niezbyt trudny, ale trzeba było pomyśleć" i "nie najłatwiejszy", po: "trudny" i "bardzo trudny". Jako najłatwiejsze uczniowie wymieniali zadanie związane z obrazami Matejki, jako najtrudniejsze rozprawkę.

- Trzeba tu było naprawdę użyć swojej wiedzy. Spodziewałam się natomiast więcej zadań związanych z tekstami i ich interpretacją - powiedziała jedna z uczennic.

- Było bardzo dużo pytań dotyczących rozbiorów i powstań. Najwięcej trudności sprawiło mi określenie czasu rożnych wydarzeń historycznych oraz napisanie, dlaczego ktoś zasługuje na miano patrioty - mówił  nie do końca zadowolony uczeń.

Większość zapytanych uczniów przyznało, że w rozprawce, jako przykład patrioty w okresie pokoju ukazywały Jana Pawła II.

Według wielu nauczycieli uczniowie w tym wieku mają kłopot z formułowaniem opinii dotyczących tematów abstrakcyjnych. Bierze się to m.in. stąd, że mało czytają książek.

Arkusz testu z wiedzy humanistycznej rozwiązywanego przez gimnazjalistów we wtorek jest już dostępny na stronie internetowej Centralnej Komisji Egzaminacyjnej www.cke.edu.pl