Rozpoczęły się egzaminy gimnazjalne!

„Wielkie umysły mają cele, inni mają życzenia”.

Washington Irving

W dniu 23 kwietnia 2013 roku uczniowie klasy IIIa podobnie jak ich rówieśnicy w całej Polsce przystąpili do egzaminu gimnazjalnego w części humanistycznej. Testu z historii i wiedzy o społeczeństwie oraz języka polskiego nie pisała Zuzanna Śliwka, która – jako laureatka Konkursu Polonistycznego – została na podstawie Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej zwolniona z tego obowiązku. Otrzyma ona maksymalną liczbę punktów za obydwa testy.
O godzinie 9:00 rozpoczął się trwający 60 minut egzamin z historii i wiedzy o społeczeństwie. Test składał się z zadań zamkniętych, dotyczących historii powszechnej od czasów starożytnych po najnowsze i historii Polski. Pytano m.in. o dynastię Piastów i Jagiellonów, stosunki polsko – krzyżackie w czasach średniowiecza, rozbiory i powstania narodowowyzwoleńcze w XIX stuleciu. Uczniowie musieli wykazać się szeroką wiedzą merytoryczną oraz umiejętnościami odczytywania danych z wykresów, tabel, interpretowania tekstów źródłowych, korzystania z mapy. Z kolei zadania z wiedzy o społeczeństwie koncentrowały się wokół takich zagadnień jak: Polska w NATO, struktura samorządu terytorialnego, władza ustawodawcza i wykonawcza w Polsce.

Po przerwie, o godzinie 11:00 rozpoczął się trwający 90 minut egzamin z języka polskiego. Motywem przewodnim arkusza egzaminacyjnego, na który złożyły się zadania zamknięte i zadania otwarte, była odwaga. Porównywano m.in. Irenę Sendlerową, która podczas II wojny światowej uratowała przed śmiercią 2,5 tys. żydowskich dzieci, i Katarzynę Baranowską, polską himalaistkę. Uczniowie mieli za zadanie zapoznać się z kilkoma tekstami kultury. Były to m.in. artykuł prasowy, hasło encyklopedyczne, fragment „Potopu” Henryka Sienkiewicza, fraszka „O żywocie ludzkim” Jana Kochanowskiego, listy do redakcji. Sprawdzano nie tylko umiejętność czytania ze zrozumieniem, ale także znajomość funkcjonalnej gramatyki współczesnego języka polskiego, frazeologizmów i środków poetyckich oraz cechy gatunkowe. Uczniowie redagowali także wypracowanie – musieli scharakteryzować bohatera literackiego, który wykazał się odwagą. Testy znajdują się TUTAJ.
Zadania zostaną ocenione przez egzaminatorów powołanych przez Centralną Komisję Egzaminacyjną, a wyniki poznamy w czerwcu. Będą one miały wpływ podczas rekrutacji do szkoły ponadgimnazjalnej. Wszystkim trzecioklasistom życzymy powodzenia!