• Nasza szkoła

    Już od ponad stu lat istnienia szkoły pedagogom i uczniom towarzyszy myśl Owidiusza: „Gutta cavat lapidem non vi, sed saepe cadendo” („Kropla drąży skałę nie siłą, lecz ciągłym padaniem”). Jedynie ciężka praca jest receptą na sukces.

  • Wyjątkowe wycieczki

    Zwiedzamy nie tylko najbliższy nam Beskid Niski, ale również bywamy w Bieszczadach, Pieninach i Tatrach. Podziwiamy architekturę Krakowa, Wrocławia, Warszawy… Kształtujemy swe gusta estetyczne, słuchając koncertów w filharmonii, oglądając spektakle w teatrze i projekcje filmowe w kinie.

  • Chór Kantata

    Od 2005 roku działa chór Kantata, który swoimi występami uświetnia uroczystości szkolne i środowiskowe, wzbudzając podziw i aplauz widowni. Przynosi niewątpliwie chlubę naszej szkole.

  • Odkrywamy talenty

    W każdym uczniu, już od najmłodszych lat, odkrywamy i pielęgnujemy uzdolnienia artystyczne, matematyczne, sportowe i inne. Świadectwem naszej pracy są liczne sukcesy w konkursach, olimpiadach, festiwalach i zawodach sportowych.

  • Sukcesy sportowe

    Jesteśmy w czołówce najbardziej usportowionych szkół województwa podkarpackiego. Osiągamy znaczące sukcesy w różnych dyscyplinach: piłce ręcznej, koszykówce, biegach przełajowych…

  • Wysoki poziom nauczania

    Rzetelna i systematyczna praca pedagogów gwarantuje harmonijny i wszechstronny rozwój uczniów oraz otwiera im drzwi do najlepszych szkół ponadpodstawowych w regionie.

W świecie kultury i mediów

Spotkania z X Muzą

„Film to życie, z którego wymazano plamy nudy”.
Alfred Hitchcock

Szkoła zapewnia uczniom wszechstronny rozwój. Służą temu cyklicznie organizowane wyjazdy do kin w Rymanowie i Krośnie. Edukacja filmowa odgrywa ważną rolę w procesie nauczania. Przez wiele lat uczymy się czytać teksty drukowane, po czym w życiu dojrzałym najczęściej korzystamy z przekazów audiowizualnych. Ich lektura wymaga osobnej edukacji. Dlatego spotkania z X Muzą, zakończone zawsze dyskusją, na stałe weszły do kalendarza szkolnych wydarzeń. Młodzież ma szansę obejrzenia w salach kinowych ciekawych, premierowych filmów o wysokiej wartości artystycznej. Dość powiedzieć, że w ciągu ostatniego dziesięciolecia uczniowie obejrzeli m.in. takie obrazy wybitnych reżyserów jak:

  • „Stara baśń. Kiedy słońce było bogiem” Jerzego Hoffmana,
  • „Pianista” Romana Polańskiego,
  • „Mój Nikifor” Krzysztofa Krauze,
  • „Pręgi” Magdaleny Piekorz,
  • „Oliver Twist” Romana Polańskiego,
  • „Kto nigdy nie żył” Andrzeja Seweryna,
  • „Serce na dłoni” Krzysztofa Zanussiego,
  • „Katyń” Andrzeja Wajdy,
  • „Dzieci Ireny Sendlerowej” Johna kenta Harrisona,
  • „Generał Nil” Ryszarda Bugajskiego,
  • „Popiełuszko. Wolność jest w nas” Rafała Wieczyńskiego,
  • „Wenecja” Jana Jakuba Kolskiego,
  • „Juno” Jasona Reitmana,
  • „Wałęsa. Człowiek z nadziei” Andrzeja Wajdy,
  • „Serce, serduszko” Jana Jakuba Kolskiego,
  • „Kamienie na szaniec” Roberta Glińskiego,
  • „Miasto 44” Jana Komasy,
  • „Pilecki” Mirosława Krzyszkowskiego,
  • „Za niebieskimi drzwiami” Mariusza Paleja,
  • „Gimnazjaliści nie płaczą” Dennisa Bootsa.

Projekcjom filmowym towarzyszą zawsze przeżycia o wielkim ładunku emocjonalnym i intelektualnym. Uczestnicy bowiem stają się bardziej wrażliwi na otaczającą rzeczywistość, dokonując mądrych życiowych wyborów. Żywiołowo dyskutują nad tkanką dzieła, analizując świat przedstawiony, symbolikę obrazu i jego przesłanie. Stają się więc wysmakowanymi odbiorcami sztuki filmowej.


W objęciach Melpomeny

„Teatr jest najważniejszą rzeczą na świecie, gdyż tam pokazuje się ludziom,
jakimi mogliby być, jakimi pragnęliby być, choć nie mają na to odwagi, i jakimi są”.
Tove Jansson


Wielką rolę w kształtowaniu gustów estetycznych dostarczają spektakle teatralne. Kontakt z kulturą wysoką jest nieoceniony, gdyż daje szansę widzowi na odbiór i uzewnętrznienie doświadczeń własnych oraz na ekspresję. Teatr jest miejscem, gdzie poza mową werbalną występuje mowa symboli, którą młodzi odbiorcy uczą się odczytywać. Mając na uwadze, jak doniosłe cele spełnia sztuka teatralna, młodzież naszej szkoły korzysta z oferty proponowanej przez teatry z Rzeszowa, Krakowa. Prezentacje kabaretów studenckich, montaże poetyckie, spektakle dydaktyczne, adaptacje lektur szkolnych to tylko przykłady bogatej oferty kulturalnej adresowanej do uczniów ze szkoły podstawowej i gimnazjum.
W ciągu ostatniej dekady wychowankowie obejrzeli adaptacje sceniczne dzieł literackich takich jak:

  • „Szkoła żon” Moliera w reż. Ewy Kutryś w Teatrze Starym im. Heleny Modrzejewskiej w Krakowie,
  • „Śluby panieńskie” w Teatrze Starym im. Heleny Modrzejewskiej w Krakowie,
  • „Wesele” Stanisława Wyspiańskiego w reż. Michała Zadary w Teatrze STU w Krakowie,
  • „Mały Książę” Antoine’a de Sant Exupery’ego w reż. Cezarego Domagały w Teatrze im. Wandy Siemaszkowej w Rzeszowie,
  • „Ania z Zielonego Wzgórza” Lucy Maud Montgomery w reż. Jana Szurmieja w Teatrze im. Wandy Siemaszkowej w Rzeszowie.

Ponadto uczniowie poznali repertuar Teatru Współczesnego w Krakowie Bartosza Jarzymowskiego, który występował gościnnie na deskach Gminnego Ośrodka Kultury w Rymanowie oraz Regionalnego Centrum Kultur Pogranicza w Krośnie. Niemałym uznaniem cieszyły się spektakle:

  • „Projekt Romeo” na motywach dramatu Williama Skakespeare’a „Romeo i Julia”,
  • „Mity Reaktywacja” na kanwie „Mitologii greckiej” Jana Parandowskiego,
  • „Mały Książę – opowieść z życia” na podstawie paraboli Antoine’a de Saint Exupery’ego.

Najmłodsi uczniowie z naszej szkoły uczestniczą w projekcie „iTeatr dla Szkół” organizowanym przez Telewizję Polską. Oglądają transmisję spektakli teatralnych, które odbywają się na żywo i odbierane są w tym samym czasie przez kilkadziesiąt tysięcy uczniów z całego kraju za pośrednictwem kodowanej transmisji internetowej.

Doświadczenia wyniesione z kontaktu z teatrem owocują wzmożoną aktywnością na zajęciach szkolnych. Uczestnicy prowadzą błyskotliwy dyskurs z nauczycielem i rówieśnikami, stając się krytykami i recenzentami sztuki, analizującymi warsztat pracy aktora, efekty dźwiękowe czy scenografię. Śmiało można rzec, że dzięki wizytom w teatrze i poznaniu ważnych dzieł scenicznych – należących do żelaznego repertuaru – uczniowie stają się elokwentni, obyci w świecie, kulturalni podczas rozmów. Uczą się sztuki erystyki, czyli jak spierać się i przekonać do swoich racji adwersarza. Wszystko to sprzyja ich ogładzie towarzyskiej oraz nabyciu szerokiej wiedzy humanistycznej.



Śladami minionych wieków

 
„Sprawić, aby milcząca za szkłem gablot archeologia ożyła i przemówiła zrozumiałym językiem”.

 

Placówki muzealne powołuje się do ochrony i udostępniania zwiedzającym dóbr kultury. Prowadzą także działalność edukacyjną wspierającą szkoły w procesie dydaktycznym. Nasi uczniowie dzięki prelekcjom w muzeach poznają historię dużej i małej ojczyzny. Jest to możliwe dzięki wyjazdom edukacyjnym do cenionych ośrodków kulturalnych i uznanych centrów naukowych w Polsce. Młodzież zwiedziła m.in. Warszawę, Szczecin, Wrocław, Kraków, Lublin, Kazimierz Dolny, Sandomierz – miasta o burzliwej historii z wieloma pamiątkami kultury, godnymi zobaczenia. Nieobce są wychowankom zbiory lokalnych muzeów, wśród których na czoło wysuwają się: Regionalna Izba Historyczna w Rymanowie, Muzeum Budownictwa Ludowego w Sanoku, Muzeum Przemysłu Naftowego w Bóbrce, Muzeum Podkarpackie w Krośnie, Prywatne Muzeum Podkarpackich Pól Bitewnych w Krośnie, Muzeum im. Marii Konopnickiej w Żarnowcu, Skansen Archeologiczny „Karpacka Troja” w Trzcinicy. Dzięki lekcjom muzealnym poznają od podszewki zasady gromadzenia i przechowywania zbiorów, uczą się historii ojczyzny, stają się aktywnymi uczestnikami życia kulturalnego. Spotkania „oko w oko” z żywą historią, kontakt z przedmiotami sprzed wieków są znakomitym dopełnieniem lekcji historycznych i polonistycznych.

 

Spotkania z wybitnymi Polakami


„Rozmawiać i poznawać – na tym polega szczęście”.
Platon

Spotkania z artystami, naukowcami czy sportowcami zawsze są okazją dla młodego człowieka do poszerzenia horyzontów myślowych, poznania żywej historii państwa polskiego, rodzimej kultury i sztuki. Stanowić także mogą doskonałą rozrywkę intelektualną. Nasi wychowankowie mają niepowtarzalną możliwość spotkania się z wielkimi ludźmi, których słowa stały się dla wielu drogowskazem w życiu. Swą obecnością wywarli pewien wpływ na kształtowanie charakterów, postaw patriotycznych i mentalnych. Pokazali, że tylko praca stanowi o wartości człowieka, jest gwarantem sukcesu, odniesionego samodzielnie. Te bezprecedensowe wydarzenia w życiu szkoły z pewnością można określić mianem pięknych lekcji wychowawczych.
Co roku w ramach spotkań z wybitnymi Polakami zapraszamy ciekawe osobowości ze świata kultury, nauki, sportu i mediów. W murach naszej szkoły gościliśmy m.in. Stefana Potockiego, autora baśni „Miodal i łabędź”, pomyślanej jako pierwsza część trylogii „Droga miodowa”. Odwiedziła nas już dwukrotnie Bronisława Betlej, wybitna poetka, opiewająca okruchy dnia codziennego. Z prezentacją swej książki „Legendy. Krosno i okolice” przybył do nas znany w środowisku literackim Podkarpacia poeta, prozaik i eseista Jan Tulik, laureat nagród literackich m.in. Stanisława Piętaka, Ryszarda Milczewskiego – Bruno.
Ogromnym zainteresowaniem cieszą się spotkania z podróżnikami z gorlickiej grupy Trzask, którzy w sposób niezwykle sugestywny opowiadają o swych wrażeniach z wojaży do częstokroć egzotycznych zakątków świata. Odwiedzili nas: Ryszard Stabach, Leszek Hynda Jr, Samuel Kempski, Grzegorz Chachura. Ci współcześni argonauci potrafią jak nikt zarazić bakcylem podróżowania, snując zajmujące opowieści na temat Norwegii, Ukrainy, krajów Beneluksu, Tajlandii, Kambodży, Wietnamu, Laosu, Indii, Iranu, Syrii, Izraela, Turcji czy Meksyku.
Spotkania z ludźmi nieprzeciętnymi i charyzmatycznymi upływają w atmosferze wzajemnego szacunku. Pokłosiem tychże wizyt, co już jest tradycją, jest zapis rozmowy w formie wywiadu – rzeki, publikowanego w lokalnej prasie.

 

Prosto ze szklanego ekranu

„Telewizja głównym źródłem rozrywki i informacji”.
Grzegorz Paszyński


Telewizja jako jeden ze środków masowego przekazu jest najpotężniejszym i najbardziej wpływowym ze wszystkich znanych na świecie mediów. Pełni funkcję informacyjną, kulturalną i rozrywkową, zaspokajając gusta odbiorów w każdym wieku. Niemała popularność programów telewizyjnych sprawia, że w murach szkoły gościmy ich uczestników. Dotychczas odwiedzili nas:

  • Marcin Dudycz, tancerz uprawiający styl waving, półfinalista programu „Mam talent”, emitowanego przez Telewizję TVN,
  • Natalia Walczak, zwyciężczyni Ogólnopolskiego Konkursu „Ja cię kręcę”, organizowanego przez stację radiową RMF FM, która w nagrodę wystąpiła z zespołem Enej, śpiewając piosenkę „Skrzydlate ręce” podczas Sopot Top Of The Top Festival, emitowanego przez Telewizję Polsat,
  • Andrzej Szczęsny, paraolimpijczyk uprawiający narciarstwo alpejskie, zwycięzca programu „Celebrity Splash”, emitowanego przez Telewizję Polsat.

Zaproszeni goście, związani z regionem, opowiadają o swej przygodzie życia, dzieląc się wrażeniami i przeżyciami. Swoją postawą udowadniają, że dzięki ambicji i determinacji można wiele osiągnąć, że warto wierzyć w siebie i nie poddawać się, że należy pomagać innym i realizować swoje marzenia.