Corocznie 2 kwietnia obchodzony jest Światowy Dzień Świadomości Autyzmu. Został on ustanowiony 18 grudnia 2007 roku przez Organizację Narodów Zjednoczonych. Pierwsze oficjalne obchody odbyły się 2 kwietnia 2008 roku. Jego celem jest propagowanie wiedzy na temat autyzmu oraz kształtowanie postaw prospołecznych.
Termin „autyzm” wywodzi się od greckiego słowa „autos” co oznacza „sam”. Pojęcie to wprowadził w 1911 roku szwajcarski lekarz Eugen Bleuler. Użył go do określenia zaburzonych relacji z otoczeniem i zamykania się we „własnym świecie”.
Dzień Świadomości Autyzmu w klasie 3a był pełen edukacyjnych, twórczych działań. Uczniowie z zainteresowaniem obejrzeli prezentację multimedialną na temat autyzmu. Odkryli, jak postrzegają świat ich autystyczni rówieśnicy. Zrozumieli, co przeszkadza im w codziennym życiu, jakie napotykają trudności, dlaczego w różnych sytuacjach zachowują się odmiennie.
Trzecioklasiści poznali też symbole autyzmu. Wiedzą, że kolorowa wstęga z puzzli – to symbol świadomości autyzmu, wielobarwna układanka w kształcie puzzli – symbol różnorodności i złożoności zaburzenia, niebieska wstęga – symbol solidarności i zrozumienia, motyl - symbol delikatności, piękna, indywidualności, zmiany i ciągłego rozwoju, kolor niebieski – symbol spokoju, ciszy i nadziei.
Uczniowie podejmowali działania wspierające osoby autystyczne. Wykonali plakaty na znak przyjaźni i pomocy. Jednocząc się z nimi tworzyli prace plastyczne w barwach święta. Kreślili także mapy skojarzeń. Dzielili się swoimi przemyśleniami i odczuciami. Na korytarzu szkolnym wyeksponowali efekty swojej pracy, by inspirować innych do podejmowania inicjatyw.
Była to piękna, 5 - godzinna lekcja wrażliwości, życzliwości, empatii i akceptacji.
Warto podkreślić, że autyzm nie jest chorobą. To zaburzenie związane z nieprawidłowym funkcjonowaniem układu nerwowego. Osoby autystyczne mają problem z nawiązywaniem kontaktów z otoczeniem, komunikacją, wyrażaniem uczuć, prawidłowym funkcjonowaniem w grupie. Inaczej widzą, inaczej słyszą, inaczej czują, inaczej doświadczają. Musimy zrozumieć, że takie postrzeganie świata nie jest ani lepsze, ani gorsze - jest po prostu inne. Osoby ze spektrum autyzmu kończą studia, podejmują pracę, posiadają szczególne uzdolnienia, ale są też takie, które wymagają stałego, codziennego wsparcia.
Wszyscy powinniśmy o tym pamiętać!
Urszula Koźma – wychowawczyni klasy 3a